تنش میان ایران اسرائیل؛ النصر و رونالدو هم به ایران نمی‌آیند

پیشنهاد فدراسیون فوتبال ایران برای جابه‌جایی میزبانی‌ با قطری‌ها رد شده است

صفحه اول روزنامه الریاضه چاپ عربستان سعودی و روند بازسازی ورزشگاه آزادی تهران‌ــخبرگزاری دانشجو

روزنامه الریاضه چاپ عربستان سعودی روز چهارشنبه ۱۸ مهر خبر داد که باشگاه النصر و فدراسیون فوتبال این کشور از کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست کرده‌اند به دلیل احتمال حمله نظامی اسرائیل و وقوع جنگ در ایران، دیدار استقلال تهران و النصر در چارچوب لیگ نخبگان آسیا به میزبانی استقلال، در ایران برگزار نشود.

این در حالی است که معاون دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران سه‌شنبه شب مدعی شد که هیچ درخواستی مبنی بر برگزاری بازی استقلال و النصر در کشور ثالت ارائه نشده و هماهنگی‌ها برای میزبانی این مسابقه در روز اول آبان در تهران انجام شده است.

اما حالا تیتر اول روزنامه الریاضه به تمایل نداشتن بازیکنان و مدیران باشگاه النصر برای سفر به تهران اختصاص یافته و در گزارش این روزنامه تاکید شده است که کنفدراسیون فوتبال آسیا قصد دارد پس از ارزیابی دقیق شرایط‌‌ــ همانطور که میزبانی تیم ملی فوتبال ایران از قطر در انتخابی جام جهانی، را لغو کرد‌ــ تا زمان ایجاد شرایط امن در ایران و رفع خطر جنگ، میزبانی دیدارهای آسیایی باشگاه‌های ایرانی را به کشورهای ثالث انتقال دهد.

از سوی دیگر روزنامه الشرق قطر نیز روز چهارشنبه خبر داد که پیشنهاد فدراسیون فوتبال ایران برای جابه‌جایی میزبانی‌ با قطری‌ها رد شده است. فدراسیون فوتبال ایران روز سه‌شنبه و پس از مخالفت فیفا با میزبانی تهران به دلیل شرایط ناامن و احتمال جنگ، در نامه‌‌ای به فیفا و ای‌اف‌سی درخواست کرد هفته آینده مهمان قطر باشد و در عوض، بازی برگشت میان این دو تیم در خرداد ۱۴۰۴ به میزبانی ایران برگزار شود؛  درخواستی که حالا به نظر می‌رسد با آن مخالفت شده است.

روزنامه الشرق قطر می‌نویسد اکنون تنها گزینه موجود برای فدراسیون فوتبال ایران انتخاب کشور سوم است و آن‌ها تاشکند را به عنوان گزینه اول و دبی را به‌عنوان گزینه دوم میزبانی مطرح کرده‌اند؛ اما در نهایت این کنفدراسیون فوتبال آسیا است که روز چهارشنبه به صورت رسمی ورزشگاه میزبان مسابقه ایران و قطر را انتخاب می‌کند.

لغو میزبانی‌ تیم ملی ایران در تهران از رقبایش در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ به دلیل احتمال حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به مراکز نظامی یا هسته‌ای جمهوری اسلامی، موجب شده است تا باشگاه‌های آسیایی هم که با تیم‌های استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان و با سپاهان و تراکتور در لیگ درجه دوم آسیایی هم‌گروه‌اند، به فکر سود بردن از این شرایط و البته فرار از خطرات احتمالی هرگونه تنش‌های نظامی باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به این ترتیب تیم ملی و چهار باشگاه ایرانی بابت سیاست‌های جنگ‌طلبانه علی خامنه‌ای و حمله موشکی هفته گذشته سپاه پاسداران به خاک اسرائیل، بیشترین ضرر و محرومیت از امتیاز میزبانی را متحمل شده‌اند.

روزنامه الریاضیه در همین خصوص  نوشت که مسابقه النصر و استقلال هم به احتمال بسیار زیاد در یک زمین بی‌طرف برگزار خواهد شد و نماینده ایران باید به‌زودی ورزشگاه موردعلاقه‌اش برای میزبانی از کریستیانو رونالدو و یارانش را در کشوری ثالث انتخاب کند.

با وجود این امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال، صبح چهارشنبه، در نشست خبری پیش از مسابقه با ازبکستان، در پاسخ به سوالی درباره لغو میزبانی ایران از قطر مدعی شد: «من انتظار داشتم درباره بازی با ازبکستان سوال شود. کشور بزرگ ایران و مردم خوب آن جزو بهترین‌های جهان‌اند و ایران هم از امن‌ترین کشورهای دنیا است.»

ادعایی که به نظر نمی‌رسد با واقعیت همخوانی داشته باشد، زیرا آخرین سخنان مقام‌های اسرائیل، آمریکا و کشورهای اروپایی حاکی از تدارک گسترده دولت نتانیاهو برای پاسخ نظامی به حمله هفته گذشته سپاه پاسداران در ساعات و روزهای آینده است. از طرفی عبور موشک‌های سپاه از فراز ورزشگاه فولادشهر حین برگزاری مسابقه هفته گذشته سپاهان و استقلال تاجیکستان، نگرانی‌ها از به خطر افتادن امنیت جانی فوتبالیست‌های ایرانی و خارجی را بیشتر کرده است.

احمد دنیامالی، وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی، نیز ساعتی قبل درباره معضل میزبانی از قطری‌ها در مسابقه بعدی تیم ملی فوتبال ایران گفت: «این بحث را دنبال می‌کنیم و قصدمان این است کاری کنیم که بچه‌ها در همان ازبکستان بمانند و بازی با قطر آنجا انجام شود، اما با توجه به اینکه ازبکستان خودش همان روز در کشورش بازی دارد، شاید این اتفاق رخ ندهد.»

بیشتر از فوتبال